שלטון החוק – ביקורת חקיקה

18/05/2010

הצעת חוק העונשין (תיקון – נישואין וגירושין פרטיים), התשס”ט-2009 / זבולון אורלב

Filed under: דת ומדינה,עונשין — Dubi @ 15:40

לפני כחצי שנה נישאתי לאשתי בטקס נישואין יהודי רפורמי. חתמנו על כתובה שחברינו וחברותנו שימשו לה עדים, השיאה אותנו רבנית מוסמכת, נאמרו שבע הברכות, החלפנו טבעות ואפילו שברנו כוס. נכון, ידענו שרשויות המדינה לא יכירו בנישואינו כחוק, אבל היה חשוב לנו ולמשפחתנו לעשות טקס נישואין יהודי ואלטרנטיבי, שייצר אמירה. הטקס היה מכובד, יפה ושיוויוני וזכינו לתגובות חמות מכל עבר. עכשיו אני מגלה שחה"כ זבולון אורלב רוצה לזרוק אותנו לכלא בגללו.

לא מספיק שהמדינה הזו מכריחה אותנו לעבור דרך מוסד פרימיטיבי, חטטן ומושחת כדי להינשא כחוק, גם כשאתה עורך טקס פרטי היא מנסה להתערב בחייך באופן כל-כך חמור עד כדי הכרזה על מעשייך כעבירה פלילית שדינה מאסר. בהצעת החוק של אורלב מופיע הנימוק "תקנת הציבור" לדרישה לשלוח את החוטאים למאסר. יסלח לי חה"כ אורלב, שהתחנך על ברכי התורה ופחות על ברכי הליברליזם והדמוקרטיה, אבל לפחות על-פי אמונתי חירותו של הפרט מסתיימת רק כאשר היא פוגעת בחירותם של אחרים פגיעה מהותית. ניתן כמובן לדון מהי פגיעה מהותית זו, אבל העובדה שהוא ושכמותו לא מוכנים שאני ושכמותי נינשא על-פי חוקיו היא לא פגיעה מהותית בו וברגשותיו – אלא פגיעה מהותית בי וברגשותיי ושל אלה שמחזיקים בדעתי.

קראתי מספר פעמים את הצעת החוק של אורלב, ואין שום נימוק רציני לשאיפתו לזרוק לכלא את מי שנישאו אזרחית למעט השאיפה לעצור את הכרסום המתגבר במעמדה של הרבנות הראשית בישראל. אין לי נתונים סטטיסטיים אבל אני מכיר יותר ויותר חילונים שמעדיפים לוותר על שירותי הרבנות ולהינשא בצורה אלטרנטיבית – אם באמצעות חתונה בחו"ל שמוכרת על-ידי רשויות המדינה ואם באמצאות טקסים אלטרנטיבים שאינם מוכרים. אם אורלב אכן חושש מהפגיעה בתקנת הציבור או מהבלגן המשפטי כפי שעורכת הדין הבגלובס טוענת, הפתרון הוא פשוט ומוכר: מערכת נישואין מוסמכת מטעם המדינה שאינה מבקשת מהפונים אליה להמציא הוכחות שונות ומשונות ליהדותם. בדיוק כמו במדינות מתוקנות, המדינה תסמיך את מי שתמצא לנכון להשיא בני זוג, ואלה יוכלו להיות רבנים, מולות, כמרים, עורכי דין או אנשים שיענו על קריטריונים מוגדרים מראש.

אבל למה להיתמם, הרי ברור שאורלב לא מעוניין ביצירת פתרונות ריאליים, אלא רק בהידוק חבל הכפייה הדתית סביב צווארנו החילוני. וזה מפתיע אותי, כי דווקא תפסתי אותו כמי שנחשב לבין השפויים במחנה ומעוניין בדו קיום. יכול להיות שאני תמים, יכול להיות שטעיתי, אבל ההצעה הזו, שכפי שאני רואה אינה חדשה, מראה על מה שנתפס בעיני כמגמה – הסובלנות בישראל נעלמת, נכחדת. ה"חיה ותן לחיות" שגם כך לא היה נפוץ מדי בישראל הפך נדיר עוד יותר. הציבור הדתי-לאומי בישראל, שבשנים האחרונות הקצין יותר ויותר ולא רק לכיוון חוסר הנכונות להתפשרות על שטחי יהודה ושומרון וקדושת השבת, רוצה להצטרף לציבור החרדי בנסיונות המישטור של חיינו. כשהמפד"ל הפכה ל"בית היהודי" ואמרה כי היא תישא את דגל החינוך לא חשבתי שהיא מתכוונת לחנך אותי מחדש. לאן הולכים מכאן? לא ברור.

(ליאור)

(לצפייה בהצעת החוק של אורלב כקובץ  וורד)

הפוסט פורסם במקור בבלוג ג'וקים

3 תגובות »

  1. אני חושבת שאתה מפספס את המהות המוצהרת של החוק.

    הצעת החוק של אורלב מבקשת לאסור על נישואין שלא בפני הרבנות. אבל השאלה היא מהם "נישואין".
    ראשית, לפי דברי ההסבר להצעת החוק, די ברור שמה שמטריד את אורלב הוא בטח לא המקרה של טקסים חילוניים – שאינם מהווים כלל נישואין, לא על פי היהדות ולא על פי חוקי המדינה, אלא סתם טקסים יפים – אלא מקרים של נישואין דתיים שלא דרך הרבנות. (ואני מסכימה שהטקס שלך – שהוא יהודי אך לא אורתודוקסי, אכן יכול לעורר בעיות, שלא מתעוררות בנישואים חילוניים לגמרי).

    דברי ההסבר מתמקדים דווקא במקרים שבהם נערכו נישואים פרטיים על ידי רבנים "מוכרים וידועים" (כגון מקרה יגאל עמיר, או מקרים של אלמנות צה"ל שמתחתנות בנישואין פרטיים כדי לא לאבד את זכויותיהן הכלכליות). הוא שב ומדבר על הבעייתיות בכך שיש רבנים שמתעלמים במפגיע מההתרעות של בתי הדין הרבניים כנגד נישואין פרטיים.
    החשש שלו הוא, כמובן, ממזרות שתנבע מכך שנשים יהיו נשואות מבלי שהדבר יהיה רשום בשום מקום. להציג את זה כמקרה שמונע בעיקר מכפייה דתית מתעלם לגמרי מההצדקות הפנים-דתיות של הצעת החוק.

    ואגב – אני מסכימה לגמרי שהפתרון לבעיית הממזרות ו"תקנת הציבור" היא על ידי אפשרות לרישום גם של נישואים רפורמיים או אחרים, בדיוק כפי שזה מתבטא בליברליות המשמעותית של משרד הפנים לגבי רישום נישואין בחו"ל – כשכמעט כל סוג נישואין שהוא (כולל חד-מיניים ואחרים) נרשם כנישואין חוקיים לגמרי.
    אבל נראה לי שזו הבעיה המרכזית שאיתה צריך להתמודד, ולאו דווקא עם ההצעה הזו (שאגב, בעיני מעוררת שאלות אחרות לגמרי של שימוש בכלים פליליים ללא צורך).

    תגובה של איילת — 18/05/2010 @ 18:00 | להגיב

  2. היי איילת, את מוזמנת להגיב לי בג'וקים, ואז גם אוכל לענות לך :)

    תגובה של ליאור — 19/05/2010 @ 14:45 | להגיב

  3. u041fu043eu0441u043bu0435u0434u043du044fu044f u0434u0435u0432u0447u043eu043du043au0430 u043eu0447u0435u043du044c u043fu043eu0445u043eu0436u0430 u043du Click https://zhoutest.wordpress.com/

    תגובה של birdcrane39122 — 09/04/2016 @ 4:46 | להגיב


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

בלוג בוורדפרס.קום.

%d בלוגרים אהבו את זה: